уран зохиолын хичээлд

2014 оны 09-р сарын 09 Нийтэлсэн Tsendee
Уран зохиолын хичээлд ашиглахад сонирхуулж нийтэллээ Дэлгэрэнгүй»

Монголын нууц товчоо

2014 оны 09-р сарын 05 Нийтэлсэн Tsendee
Уран зохиолын хичээлийн үзүүлэн сонирхон ашиглаж болно Дэлгэрэнгүй»

Д.Шүрэнтогтохын аргачлал

2014 оны 09-р сарын 05 Нийтэлсэн Tsendee
Файлыг эндээс татаж авна уу

Уран зохиолын хичээлийн гарын авлага

2014 оны 09-р сарын 05 Нийтэлсэн Tsendee
Сурагчдын ном сонгон уншихад зориулж дараах байдлаар гарын авлага өгч болох юм. Эндээс татаж авна уу

12-р ангийн УЗ

2014 оны 09-р сарын 04 Нийтэлсэн Tsendee
хөтөлбөр нийтэллээ Дэлгэрэнгүй»

12-р ангийн УЗ

2014 оны 09-р сарын 04 Нийтэлсэн Tsendee
хөтөлбөр нийтэллээ Дэлгэрэнгүй»

11-р ангийн УЗ

2014 оны 09-р сарын 04 Нийтэлсэн Tsendee
хөтөлбөр нийтэллээ Дэлгэрэнгүй»

12-р ангийн МХ-ний хөтөлбөр

2014 оны 09-р сарын 04 Нийтэлсэн Tsendee
МХ-ний хичээлийн хөтөлбөр нийтэллээ Дэлгэрэнгүй»

11-р ангийн МХ хөтөлбөр 201.9.4

2014 оны 09-р сарын 04 Нийтэлсэн Tsendee
12 жилийн МХ, УЗ-ын хөтөлбөрүүдээс  заримыг нийтэллээ Дэлгэрэнгүй»

МХУЗ-ын ЗАН-ийн ахлагч нарын анхааралд

2014 оны 04-р сарын 07 Нийтэлсэн Tsendee
семинар болох тухай Дэлгэрэнгүй»

олимпиадын тухай

2014 оны 04-р сарын 01 Нийтэлсэн Tsendee
Олимпиад бас семинар Дэлгэрэнгүй»

3 сарын 20-нд болох семинарын тухайд

2014 оны 03-р сарын 19 Нийтэлсэн Tsendee
Маргаашийн /III/20. 14,00/ семинарын тухайд Дэлгэрэнгүй»

мэдээлэл

2014 оны 03-р сарын 04 Нийтэлсэн Tsendee
Нийслэлийн ЕБС-ийн МХУЗ-ын багш нарын сургалт семинарын талаахр тодруулга. Дэлгэрэнгүй»

3 минутын чимээгүй цаг.

2014 оны 01-р сарын 21 Нийтэлсэн Tsendee

(1) Тусган хүлээж авах ба хариуцлага хүлээх чадвар

Сүүлийн үед хүмүүсийн аливаа зүйлийг тусган хүлээж авах чадвар нь гээгдсээр байна. Хэчнээн баярлаж бахадмаар зүйл байлаа ч баярлахгүй, аймшиг түгшүүртэй зүйлийг хараад ч айж цочирдохгүй байгаа нь орчин үеийн соёлын үзүүлж байгаа нөлөө юм. 

Би “responsibility” гэдэг англи үгэнд маш дуртай. “response” гэдэг нь тусгаж хүлээн авах, ability гэдэг нь чадвар гэсэн утгатай бөгөөд “хариуцлага хүлээх” гэсэн утгыг давхар илэрхийлдэг юм. Өөрөөр хэлбэл тусган хүлээж авах чадвартай байж хариуцлага хүлээнэ гэсэн үг. Эндээс энэ хоёр утга хоорондоо салшгүй холбоотой болох нь харагдаж байна. Тусган хүлээж авах чадваргүй хүн бол ямар ч хариуцлага хүлээх чадваргүй байна.

Тусган хүлээж авах чадвар огт байхгүй хүнийг тийм чадвартай болгоно гэдэг бол гайхамшигт зүйл бөгөөд чухам үүнд л сэтгэлийн тэнхээ, тэсвэр хатуужилтай болгох сургалтын зорилго оршино. Ямар нэгэн зүйл уншаад сэтгэлд мэдрэгдсэн зүйлээ үргэлж бичиж тэмдэглэдэг болбол яваандаа эргэн тойронд болж байгаа сайн муу олон зүйлүүдийг тусган авч шүүмжлэлтэй ханддаг болно. Тэгснээрээ өөрт нь ямар хариуцлага ноогдож байгааг ухаардаг. Чухам үүнийг хариуцлага хүлээх чадвар гэдэг.

Ямар ч хүн өөрийн өмнө ямар хариуцлага ноогдож байгааг ухаарч мэдсэнээрээ ажилдаа хариуцлагатай ханддаг болно. Энэ нь хүмүүсийн хариуцлагыг өндөржүүлдэг хамтын ухамсрыг бий болгож, XXI зууныг манлайлах шилдэг удирдагчдын үзэл бодлыг бий болгож өгдөг.

 Сэтгэлийн тэнхээ

(1) 3 минутын чимээгүй цаг

Хүн сэтгэлийн тэнхээтэй болохын тулд “Чимээгүй цаг” гаргаж амьдралдаа хэвшүүлэх хэрэгтэй. Энэ нь хүний сэтгэлийг өөдрөг болгодог 4 төрлийн сургалтыг багтаасан маш үр дүнтэй арга юм. Хэн ч саад болохооргүй чимээгүй газар ганцаараа юм уу, хэсэг бүлгээрээ дараах сургалтыг явуулж үзнэ үү.

Сургалт явуулах арга:Оновчтой нэгэн эхийг сонгон аваад дараах 4 үйлдлийг хийж гүйцэтгэнэ.

1-рт, Ажиглалт хийх

Өгүүллэгийг анхааралтай уншаад өөрт мэдрэгдсэн үг, өгүүлбэрийг тэмдэглэнэ.

2-рт, Мэдэрсэн зүйлээ бичих.

Танд яагаад мэдрэмж төрүүлснийг товчхон бичнэ.

3-рт, Түүнээс үндэслэн амьдралдаа хэрэгжүүлэх зүйлээ бичих.

Парисыг зорьсон морин тэрэг

Энэ нь морин тэрэгнээс өөр тээврийн хэрэгсэл байхгүй үед болсон явдал юм. Парисаас нилээд зайтай орших бөглүү тосгоноос нэгэн морин тэрэг Парис уруу хөдлөх гэж байлаа. Хотыг зорих хүмүүс багахан хэмжээний мөнгө төлж морин тэргэнд суужээ. Удсан ч үгүй цас бударч хүмүүс явах замдаа яарав. Хүмүүсийн шавдуулгад орсон хөтөч явахаар болж мориныхоо хазаарыг хүчтэй таттал алсаас хоёр хүүхэд гараа далласаар гүйн ирэх нь харагдлаа. “Ах аа, Парис хүртэл хэчнээн франк вэ?” гэж асуув. Ах дүү бололтой өнөөх хоёр хүү бараг хувцасгүй шахам оймс ч үгүй хоёр хөл нь мэнчийтлээ улайчихсан байлаа.

“Нэг хүн 2 франк. Харин та хоёр хүүхэд учраас түүний хагасыг төлөхөд болно” гэх хөтөчийн үгийг сонсоод сайхь хоёрын ах нь бололтой хүү эргэлзэж байснаа “ Зөвхөн дүү маань суух учраас 1 франк төлж болно биз дээ” гэж асуулаа.

Удалгүй дүүгийнх нь суусан морин тэрэг Парисийг зорин хөдөллөө. Дүү нь морин тэрэгний цонхоор ахынхаа даган гүйхийг нүд салгалгүй ширтэн харсаар явна. Ах нь байдаг тэнхээгээрээ морин тэрэгний араас гүйсэн боловч хүч нь сульджээ. Ахынхаа барааг тасармагц дүү нь уйлж эхлэв. Хүмүүс гайхан хүүгээс” Юунд уйлаа вэ? Ахаасаа салах хэцүү байна уу?” гэхэд хүү “Бид хоёулаа Парис явах ёстой байсан юм. Харин бид ганц л франктай байсан учир ах намайг морин тэргэнд суулгаж өөрөө араас гүйсэн юм” гэх хэллээ.

Хүүгийн ийнхүү ярихыг сонсоод морин тэргэнд суусан хүмүүс ахынх нь сайхан сэтгэлд уярч, өрөвдөн бага багахан мөнгө цуглуулан хойноос гүйн ирж буй ахыг нь морин тэргэндээ суулган Парисыг зорин хөдөллөө.

Мэдэрсэн зүйл:

Хэрэгжүүлэх зүйл:

Амьдралдаа хэрэгжүүлж чадах, ялангуяа 24 цагийн дотор хэрэгжүүлж чадах зүйлээ бүр тодорхой бичнэ. Гэхдээ энэ нь сэтгэлийн хөөрлөөр биш, яг ажил үйлсээр харагдахуйц дүгнэж болохуйц зүйлс байх ёстой.

4-рт, Сэтгэлээ илэрхийлэх магтан урамшуулах.

Ингэж ажиллах явцдаа хэсэг бүлэг болж мэдэрсэн зүйлүүдээ хоорондоо ярилцаж, бодол санаагаа илэрхийлэн чин сэтгэлийн халуун яриа өрнүүлэж хуваалцах юм. Энэ нь олон хүний бодол санааг ойлгож мэдэх боломжтой төдийгүй тусган хүлээж авах болон хариуцлага хүлээх чадварыг хөгжүүлдэг маш идэвхтэй сургалтын арга юм. Нэг багт 5-аас илүүгүй хүн байх нь хамгийн тохиромжтой. Нэг нь яриад дуусахад зүүн гар талын хүн нь түүнийг магтан урамшуулна. Харин хоосон магтаал биш тодорхой жишээн дээр ярих хэрэгтэй.

Би оюутнуудтайгаа чимээгүй цаг гарган туршиж үзэхэд тэд эхэндээ мэдэрсэн зүйлээ бичдэггүй байв. Харин яваандаа олон удаагийн давталтаар тэдний тусган хүлээж авах чадвар нь өсөн нэмэгдэж 1 өгүүлбэр, 2 өгүүлбэр, бүр сүүлдээ чөлөөтэй бичдэг болсон юм.

Оюутан сурагчдын хувьд тусган хүлээж авах чадвар нь ахих тусам өөрийн өмнө ямар хариуцлага ноогдож байгааг ухаарч хичээл номондоо шамдах болно. Хэрвээ та уг сургалтаар сэтгэлийн тэнхээ, тусган хүлээж авах чадвараа хөгжүүлбэл хариуцсан ажил үүргээ сайн биелүүлж чаддаг болно гэдэгт огт эргэлзэх хэрэггүй.

Чимээгүй цагийн үр дүн

1. Амьдралын зорилгыг тодорхой болгож өгдөг.

2. Бусдыг хайрлах сэтгэлтэй болгож өгдөг.

3. Бодит үйлс болгох чадвартай болгодог.

4.  Тусган хүлээж авах ба хариуцлага хүлээх чадвартай болгодог

 Дэлгэрэнгүй»

ОЮУНЫ ЧАДАМЖААА ХӨГЖҮҮЛЭХ

2013 оны 11-р сарын 27 Нийтэлсэн Tsendee

(1) Оюуны чадамжийг хөгжүүлэх 5 зүйл

1. Мэдээллийг хүлээж авах чадвар

2.Гадаад хэлийг сурч эзэмших чадвар

3. Ерөнхийгөөс нарийвчлан тодорхойлох чадвар

4. Хийсвэр ойлголтыг тодорхойлох чадвар

5. Шинжлэх ухаан, танин мэдэхүйн чадвар тус тус орно.

 Дэлгэрэнгүй»